Kan I finde den forsvundne bog? | Langeland Bibliotek

Kan I finde den forsvundne bog?

En bibliotekar har lagt en bog et mærkeligt sted og kan nu ikke finde den igen. Kan I hjælpe?

Da bibliotekarerne for nylig mødte på arbejde på biblioteket, mødte der dem en stor overraskelse. Den verdensbeømte og meget sjældne udgave af Salmonsens store illustrerede konversationsleksikon bind V var simpelthen forsvundet. Taget direkte ned fra hylden med de meget sjældne og værdifulde bøger.

Personalet på biblioteket frygter, at bogen er taget med ud fra biblitoeket og måske solgt på en auktion. Der er dog noget mystik forbundet med bogens forsvinden, for alarmen har ikke registreret, at bogen er taget ud af biblioteket. Måske er den herinde endnu?! Måske er det bare en bibliotekar, der har lagt bogen et underligt sted?

Her kan du læse lidt om auktioner med sjældne bøger:

TOP 10 OVER SJÆLDNE OG GAMLE BØGER I VERDEN, DER NOGENSINDE ER SOLGT PÅ AUKTION

Selv om COVID har forstyrret specifikke brancher, er markedet for sjældne og gamle bøger blomstret i 2022-2023, hvor bøger til en værdi af over 100.000 dollars nemt kan sælges på auktioner over hele verden.

Forskellen mellem hvordan små boghandlere og sælgere af sjældne og antikke bøger har klaret sig under pandemien er stor. Mens lokale familieejede boghandlere har kæmpet for deres forretning, har sjældne og gamle bøger og manuskripter til høje priser fortsat været solgt og er blevet eftertragtet af investorer. Især de sjældne og gamle bøger med videnskabelige og matematiske emner har klaret sig godt på auktionerne.

En af de tidligste kopier af mormonismens mest hellige tekst, den religiøse gruppe mener, at Joseph Smith oversatte den fundne skrift med Guds hjælp i 1827.

Det tryk, der indbragte så mange penge, var en af de originale kopier af Joseph Smiths tekster. En af de tidligste tilhængere af mormonismen, Oliver Cowdery, håndskrev denne kopi af ”Mormons Bog“.

Cowdery gav denne værdifulde, sjældne og gamle bog til David Whitmer, og hans barnebarn solgte værket til Kristi Fællesskab i 1903. Efter at have været i fællesskabets besiddelse i over et århundrede brugte Mormonkirken Jesu Kristi Jesu Kristi af Sidste Dages Hellige donationer til at købe manuskriptet for 35 millioner dollars i 2017.

Af: Kim Heinrich

Udgivet: Mandag 6. februar 2023 • Opdateret: Onsdag 1. maj 2024